Hippo's en rode wijn - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Katja Maassen - WaarBenJij.nu Hippo's en rode wijn - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Katja Maassen - WaarBenJij.nu

Hippo's en rode wijn

Door: Katja

Blijf op de hoogte en volg Katja

16 September 2014 | Malawi, Lilongwe

Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk, ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk was ik nooit!
Ja een mooie dag vandaag!
Eerst de zonsopgang! Samen met Harriet, het Britse meisje, zijn we om 04;45 opgestaan, we hadden dikke doeken mee en zijn op het strand gaan zitten. We waren eerst een beetje bang , want er zitten hier krokodillen en Hippo's. Vorige week was er een hippo op het strand doodgeschoten omdat het de koeien aanviel. Ze verkochten het vlees in de markt hier verderop. Gelukkig zagen we alleen wat verdwaalde koeien en hele vroege vogels op het strand ( letterlijk en figuurlijk). De zonsopgang was surreal. Het was alsof een kind een grote neonroze cirkel had getekend en in de lucht had geplakt. Zo mooi was het. Opeens, hoorde we gestamp achter ons, en wat bleek, Patrick kwam ons laten schrikken! Ik dacht in een split second dat het een hippo was. Pfffieuw. We zijn daarna terug naar bed gegaan om nog een uurtje te slapen, daarna hebben we ontbeten. Toen zijn we naar nursery gegaan waar de teacher 1 van m'n teachinng skills gebruikte. Ik geef op maandag en woesndag les aan de local volunteers. Ik had voorgesteld de kinderen te verdelen in kleinere groepjes en dan bij elk groepje 1 van ons, de volenteers, te zetten zodat de kinderen wat meer aandacht kregen. Ipv 1 teachter die 40/50 schreeuwende kinderen moet vertellen wat een square/triangle/1/3/head/leg is. Het is super leuk om te zien dat de local volunteers mijn ideeën gebruiken in de les. Na de 'numbers-lesson' was het break-time en begon een jongetje mega hard te huilen. Dat gebeurt wel vaker dus ik dacht: oke, die zal wel weer aandacht willen... Maar hij bloedde mega erg ! Oeps. Z'n hele hand zat onder. Wat bleek, hij had tussen de deur gezeten met z'n kleine vingertje. Ik tilde hem op en heb hem verbonden en verzorgd ( lees; schoongemaakt en een pleister gegeven) met 1 van de local teachers.
Daarna was het pala, pap, tijd. Ze zijn elke dag zo blij met hun pal. Ze gillen altijd super enthousiast als ik de matten neerleg en de bordjes naar buiten breng. In de middag aten we rijst met vegetables... Dinsdag is m'n minst favoriete dag qua lunch. E in de middag hadden we kids corner again. Dan nemen we dus allemaal spullen mee waar ze mee kunnen spelen.
Naast de plek op kids corner woont een grote familie die we goed kennen. 1 van de 7 dochters had mij meegevraagd of ik mee wilde met haar naar de kerk, waar ze in het koor zingt. Dus ben ik zondag met haar meegegaan. De priester was super lief en wilde dat we opstonden en ons voorstelden. Toen ik vertelde dat we volunteers waren , antwoordde hij: You must be a child of God, if you came that far to help our children, bless you. Dat was zo ontzettend lief van hem. 1 van de andere dochters wordt morgen 22, en ze wil heel graag dat ik langskom op haar billday. ( Ze spreken hier de R uit als een L). We mogen ze geen kadootjes en etc geven wegens jaloezie, dus ik ga denk ik een kleine kaartje voor haar schrijven. Ze wil heel graag Nederlands leren dus ze zegt om de seconde: Mijn naam is Memorieeeee, jouw naam is Katjaaaa. Ik zal nog wat Nederlandse zinnetjes op het kaartje zetten.
Maargoed, Kids Corner. Meestal zit ik in m'n eentje de veel ste moeilijke puzzels te maken met de wat oudere kindjes, en vragen ze bij elk stukje of die goed is ja of nee. Daarna zijn we naar de markt gegaan, daar hebben we vis gekocht, tomaten, ui en brood, en heb ik Harriet getrakteerd op t
lokale ijs hier; limonade met water ingevroren in een plastic zakje. Daarna zijn we gelijk bruchetta gaan maken met de vis en hebben we de rode wijn gedronken die we hadden gekocht in Salima. Het was echt heerlijk. Een soort laatste avondmaal. Want Harriet en Denise vertrokken vanavond. Het was een emotioneel afscheid. Harriet wilde echt echt niet weg, ze had al eens haar vlucht verzet om later weg te gaan. En ze was m'n vriendinnetje geworden hier. Nadat ze weg waren moest de shopping list gemaakt worden. Ik ben uitgekozen om morgen naar Salima te gaan om boodschappen te doen. Dat is een heel gedoe. Iedereen maakt een boodschappen lijstje met wat ze willen en met hun pinpas met code als ze geld willen van de bank. Dan moet je alle spullen opschrijven op een groot boodschappen lijstje. En morgen moet iedereen dus precies het goede bedrag terug krijgen etc. Daarna moesten ik en Caroline (De irritant oude vrouw) de family dinner lijst maken, we gaan pizza maken. ( Niemand bood zich aan om het te doen, dus ik bood me aan, drie keer raden wie me wel wilde helpen....) Daar moet ook iedereen geld voor geven , normaal 500 kwacha. Dat is 1,- maar er is kaas gehaald want iedereen wil dat mega graag en dat is heel duur dus het wordt duurder dit keer. We hebben ook allemaal drank op ons lijstje gezet want dit weekend gaan we naar Cape Meclair. Dat is een soort uitgaans gelegenheid. Super veel zin in! En het is goedkoper om het van te voren te halen, dat is goedkoper. Maar geen zorgen oma, ik zal niet te veel drinken, I promise!

  • 16 September 2014 - 22:02

    Lida:

    Ha die Katja,
    wat schrijf je toch leuk, we genieten van jouw verhalen. Wat een belevenis zo op dat strand, toch wel een beetje eng hoor, wat hadden jullie gedaan als het een echte hippo was geweest, hadden jullie daar iets over afgesproken?
    Leuk dat ze jouw suggesties overnemen en dat het zo goed uitpakt. En dat daar nog niemand op gekomen is op het op jouw manier te doen. Is veel beter natuurlijk in kleinere groepen, dan is er meer aandacht en lukt het beter om iemand wat bij te brengen.
    Ben benieuwd hoe het boodschappen doen gaat, veel succes in ieder geval en veel geduld gewenst.
    Zal best goedkomen, de waardering zal enorm zijn als je mede volunteers heerlijk gegeten hebben.
    Jammer voor je dat Harriet weggaat, maar wie weet komt er nog de laatste week een gezellig iemand voor terug.
    Wij gaan morgen om 21.00 uur vliegen naar Bali, maar we kunnen je verhalen daar ook volgen, met de WIFI. Mooie foto's heb je trouwens ook. En feliciteer Memorie maar van je tante en oom. Lief idee om een kaart te schrijven.
    Tot de volgende blog.....
    xxxxx Lida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Malawi

Vrijwilligerswerk in een weeshuis.

Recente Reisverslagen:

25 September 2014

Laatste dagen in Malawi, Lifuwu

22 September 2014

Cape Maclair, amazing weekend

18 September 2014

Salima Shopping

16 September 2014

Hippo's en rode wijn

14 September 2014

Buffet
Katja

Ik ga vrijwilligerswerk doen voor weeskindjes in Afrika, 1 maand in Malawi en 1 maand in Tanzania.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 10343

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 28 Oktober 2014

Tanzania

28 Augustus 2014 - 27 September 2014

Malawi

Landen bezocht: