Hiken en scooteren - Reisverslag uit Ban Pa Kham, Thailand van Katja Maassen - WaarBenJij.nu Hiken en scooteren - Reisverslag uit Ban Pa Kham, Thailand van Katja Maassen - WaarBenJij.nu

Hiken en scooteren

Blijf op de hoogte en volg Katja

18 Februari 2015 | Thailand, Ban Pa Kham

De drie dagen hiken waren zo gaaf! We werden om 09:30 opgehaald met een soort jeep en na we nog wat andere mensen hadden opgehaald, werden we een stukje de bergen in gereden. Daar kregen we onze lunch, in een pakketje van banenbladeren. Hierna begon de tocht naar het olifantenkamp, 1 uur omhoog en 1 uur naar beneden. We waren met een groep van 20 man en 3 begeleiders. Natuurlijk liepen wij met z'n drieën achterop, want na een jaar niet gesport te hebben is steil de berg op in 32 graden best wel zwaar... Gelukkig hadden we wel regelmatig een stop, maar tegen de tijd dat we daar aankwamen ging de groep al weer verder. Bij elke stop gingen de guides weer blowen met hun zelfgemaakte bamboe pijpen. We hebben heel erg gelachen met Mr Chai, die op elke vraag ' yepyepyep' antwoordde. Nadat we een rivier hadden doorkruist kwamen we aan bij het kamp. Het lag tussen de bergen en het had dus een prachtige ligging. Nadat we onze schoenen voor slippers hadden geruild, BLAREN, liepen we met de olifanten naar het plateau waarvan je op de rug kon gaan zitten. Het rondje met de olifant was niet heel spannend, maar met de omgeving heel mooi, het wassen van de olifanten in de rivier daarentegen was echt heel gaaf! We sliepen in bamboe hutten, op hele dunne matrasjes. In de nacht werden we wakker door een wild geworden olifant. Ik dacht even dat mijn laatste uur geslagen was, en dat die olifant onze bamboehut omver zou lopen maar er kwamen al snel twee bewakers die het beest rustig kregen. Met een trui en lange broek aan over mijn pyjama en onder twee dekens bevroren we nog steeds. Dat het voelde alsof we op steen sliepen hield niet echt bij aan onze nachtrust. Maar toen we wakker werden en weer die prachtige omgeving zagen met de olifanten vergaten we die nacht al snel. We splitsten ons op, in een 2 day hiking en 3 day hiking groep. Wij, de groep van drie dagen, bestonden uit 7 meisjes. We liepen 1,5 uur voordat we bij een waterval kwamen. Daar was een soort glijbaan in de rotsen gemaakt door het water van ongeveer 3 meter hoog, en daar moesten we natuurlijk vanaf! Na een uurtje daar, waren we onze nieuwe gids kwijt, Mr Nu ( noe) . Hij was heel druk en dit keer liep hij steeds achterop zodat wij op hem moesten wachten ipv de groep op ons. En dan kwam hij bij ons en vroeg waarom we niet doorliepen. Ook riep hij steeds : oh my buddha, crazy but spicy en no fun no baby. Hij verdween telkens en verscheen dan weer uit het niets. Na de waterval moesten we nog 1,5 uur echt steil de berg op, want daar zouden we slapen. We waren helemaal gesloopt toen we boven kwamen maar het uitzicht was fantastisch. We hebben de zonsondergang gezien tussen de bergen. We zijn vroeg gaan slapen, weer op mega dunne matrasjes maar we zouden in ieder geval niet gewekt worden door een olifant.
Het was nog erger. 1,5 uur lang, rond een uur of 03;00, begon het hanen koor te kraaien. VRESELIJK. Helemaal stijf en zonder slaap werden we wakker en begonnen we aan de afdaling naar een andere waterval. Je zou misschien denken dat omlaag makkelijker is dan omhoog, maar met elke stap moet je je gewicht tegen houden en we hadden al blaren van 2 dagen, dus het was aardig pijnlijk en zwaar. Maar bij de mooie waterval konden we onze voetjes koelen in het ijswater en moesten we alleen nog maar op vlakke grond lopen. Ik ben toen dapper verder gegaan op mijn slippers, die het halverwege begaven, en daardoor moest ik een stukje op blote voeten lopen, de blaren deden te pijn. Toen was het raften aan de beurt. Helaas is het nu het dry season dus het water staat niet zo hoog. Heel spannend was het niet maar wel grappig. Na 5 minuutjes op een bamboe vlot was het tijd voor de lunch en om 17;00 werden we weer afgezet bij ons hostel. Ondanks de blaren en het slechte slapen, wat ook weer een hele ervaring was, waren dit echt onwijs gave dagen! Ik heb nog nooit zulke mooie uitzichten gezien en met leuke mensen wordt het hiken een stuk minder zwaar.
We zitten nu in Pai en we hebben vandaag scooters gehuurd. We reden om 09:30 naar een view point, boven op een berg. Voordat we daar waren, kwamen we een beNzine station tegen maar daar was niemand. Verder op stond een bordje dat bovenop de berg er ook 1 was en we dachten dat we dat nog wel zouden halen que tank. Maar het was echt heel steil omhoog en het wijzertje stond al snel in het rood. Toch kwamen we , met half lopend en rennen en rijden kwamen we helemaal uitgeput boven op de berg. En je raadt het al, daar was geen benzine station. Wel een hele chagerijnige mevrouw die nul Engels kon en onze vragen alleen maar met no en Thais geratel beantwoordde. Er zat maar 1 ding op, weer van die berg af. We hebben de motor uitgezet, want het was zo steil naar beneden dat we geen gas hoeften te geven om naar beneden te komen. Voordat we weer bij dat eerste benzine station waren hebben we maar 5 keer even de motor aan moeten zetten. Helaas was er nog steeds niemand en moesten we doorrijden, en UITEINDELIJK konden we benzine kopen en lekker doorrijden zonder de angst dat we in the middle of nowhere zouden belanden.
We hebben een ticket geboekt naar Myanmar, we vliegen er de 20ste heen voor 2 weken! Ben benieuwd !

P.s. Het scooter rijden klinkt misschien enger dan het was. I promise haha