Zanzibar - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Katja Maassen - WaarBenJij.nu Zanzibar - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Katja Maassen - WaarBenJij.nu

Zanzibar

Blijf op de hoogte en volg Katja

10 Oktober 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Zanzibar
We stonden om 06;00 op en propten onszelf helemaal vol met toast met pindakaas, omdat het een tijdje zou duren voordat we weer zouden eten. We stonden om 07;00 te wachten op de bus, maar na een half uur was onze bus er nog steeds niet. This is Africa, polé polé! (=rustig rustig) Maar wij moesten de ferry van 09;30 halen, dus we besloten een bajaji (tuktuk) te nemen. Hij dropte ons in het midden van Dar es Salaam, want in het centrum is het verboden voor hen om te rijden. Net toen we het geld in z’n hand hadden gedrukt, kwam onze bus aanrijden en we sprongen erin. Toen we bij de ferry aankwamen moesten we eerst een kaartje kopen. En wij, als echte toeristen, voelden ons te goed voor de ‘normal class’ dus kochten we een VIP ticket (dat maar 5 euro duurder was). Bij de kassa liet een dikke Duitser me een foto zien van een meisje, waarvan hij vond dat ik erop leek, nou echt totaal niet. Toen vroeg hij of ‘ie een selfie met mij mocht maken, die hij heel graag aan dat meisje, dat z’n zus was, te laten zien. Tuurlijk, no problem. De boottocht duurde 1,5 uur en was niet echt een pretje. Familie weet waarom. ( Lees; Berenboot). Sinds de malariapillen ben ik snel misselijk. Maar ik heb me goed weten te houden. Na aankomst zijn we gelijk op zoek gegaan naar het Flamingo hotel, dat in het midden van Stone Town ligt en bekend staat om de hele smalle straatjes, dat een groot doolhof vormt. Maar na 100 keer vragen hadden we het eindelijk gevonden. We namen een douche en gingen op zoek naar VOEDSEL! We vonden een schattig tentje en 3 van ons bestelde de burger met frietjes en Shannon en ik kozen de clubsandwich. Het is natuurlijk heel naïef om te denken dat we een drie dubbele sandwich met kip en sla zouden krijgen, maar hier hadden we ons niet op voorbereid. Nadat de andere hun burger allang achter hun kiezen had, kwam onze barman aan met 2 tosti’s met tonijn. Onze ‘clubsandwich’ was binnen 2 happen op. We zijn daarna 2 tentjes opgeschoven en hebben een heerlijk kopje koffie gedronken met een banana chocolate cake! Daarna hebben we de typische veeeel te dure souvenirs shops bekeken. Daarna een douche genomen en we gingen op zoek naar de Tower Top Restaurant. Dit was ons aangeraden door 3 meisjes die het daar super hadden gehad. We beklommen de trap, wat de man aan de balie noemde; de second Kilimanjaro. Helemaal op het dak van het dak, waren allemaal kussens en dikke tapijten. We namen plaats op de grond en bestelden een cocktail. Onze barman; Barack, met de bijnaam Obama, vertelde ons de geschiedenis van het gebouw. Daarna bestelden we ons diner. Barack kwam met een soort gieter met rozenwater, zodat we onze handen konden wassen. Daarna kwam het voorgerecht, dat we met z’n alle deelden. Het was chapati met smeerseltjes, wat erg lekker was. Barack kondigde elk gerecht aan in het Nederlands: Ziss iss et voorgerechhhh. Hij leert al dit soort zinnen van de mensen die hier komen eten. De zon ging onder en we hadden een prachtig uitzicht over Stone Town. Daarna aten we onze Red Snapper en wasten we onze handen weer. Met een lekker glas wijn genoten we van ons dessert. Het was een Arabian Night in Zanzibar!
De volgende ochtend aten we toast met scrambled eggs, bananen en papaja op het dak van ons hotel. Toen was het tijd voor een tripje naar Prison Island. Daar vlakbij zijn hele mooie koraalriffen, waar we hebben gesnorkeld. Daarna zijn we de schildpadden gaan bekijken. Dit was FANTASTISCH. Ze waren zo groot, ze leken bijna nep. Maar dat waren ze niet; we hebben ze gevoerd en zelfs een ‘massage’ gegeven. Nadat eentje bijna mijn teen eraf probeerde te happen, hebben we lekker in de zon gelegen. Terug in Stone Town hebben we weer wat gegeten en shops bezocht. Na een douche waren we klaar voor de Night Market. Het was super druk met allemaal standjes met barbecues en veel vlees en vis. Ons werd aangeraden om dat niet te eten aangezien het niet altijd vers was. We hebben de enige echt Zanzibar Pizza gegeten, gemaakt door Mr. Big Banana, zoals geschreven stond op zijn kraampje. Eigenlijk was het meer een pannenkoek, aangezien we er snickers, banaan en nutella op hadden. Het was heerlijk. Op de market hebben we twee gasten ontmoet, een Nederlander met zijn Afrikaanse vriend, en met hun hebben we nog drankjes gedronken in een gezellige bar met uitzicht op zee.
De volgende ochtend stonden we om 07;00 op, omdat om 08;00 de guide van de Spice Tour klaar zou staan voor ons. Maar om 08;30 was hij er nog niet, dus hebben we de plannen veranderd en zijn we naar de Slave Market gegaan. Daar hebben we een mini tour gekregen, aangezien er niet heel erg veel te was, maar het was wel interessant. Op het laatst bezochten we het monument voor de slaven. Het was een soort uitgegraven graf waar 4 mensen in stonden met kettingen om hun nek. Onze gids leunde, ondertussen zijn verhaaltje vertellend, met 1 voet op de schouder van 1 van de standbeelden, lekker respectvol was dat. Ondertussen hadden we gelukkig weer trek gekregen, dus hebben we een sapje gedronken met een stukje cake en zijn we weer richting de ferry gegaan. Rond 16;00 waren we weer terug in de Friendly Gecko Guesthouse.

• 11 Oktober 2014 - 10:22

Mab:

Hoi Katja, je moeder heeft mij toegevoegd aan de mailinglijst en dus heb ik net je verslagen kunnen lezen. Wauw, wat een ervaringen allemaal. In 2 maanden tijd leer je op deze manier wel heel erg veel van de wereld en van je zelf, waarschijnlijk vooral relativeren. Het moet je toch wel een bijzonder gevoel geven dat je als 18-jarige als volleerd teacher gezien wordt, ik kan me zo voorstellen dat het leuk is om na terugkomst in Nederland aan je Engelse lera(a)r(es) te laten weten dat ze er een concurrente bij hebben op de arbeidsmarkt! Geniet nog even van alles om je heen en ik ben benieuwd naar je live verslag bij terugkomst in Nederland. Liefs, Mab